Puzsér a Facebookon

Friss topikok

Ördögtől való műfajok: operett és magyar nóta

2012.04.05. 08:50 :: Puzsér Róbert

Az operett már száz éve is hazug volt minden elemében. Egy soha nem létezett világban hamis problémák mentén mézeskalács emberek cukorszirupban tocsogó szemetet énekelnek. Thália szentélye: a színház, az önmagát komolyan vevő, teremtő kultúra elleni alattomos támadás volt ez már az első pillanatban, de nem ez teszi igazán veszedelmessé, hanem különös szívóssága. A polbeat rég eltűnt, ahogy az italopop is otthagyta a fogát a '80-as évek végén, és így fog elsüllyedni a speed metal is, de az operettelőadások még ma is telt házak előtt zajlanak. Ez persze részben az irreálisan magas nyugdíjaknak is betudható.

Az operett azért vethette meg tartósan a lábát Magyarországon és Ausztriában, mert egy olyan mélyen és tipikusan közép-európai igénytelenséget testesít meg, amit más, életképesebb kultúrák szükségszerűen leráznak magukról, mint kutya a vizet. Mi azonban nem kocsmákban és vásárokon - ami továbbra is túl nívós hely lenne az operett számára -, hanem színházakban játsszuk, puccos és elitnek látszó közönség előtt, akik azt gondolják, hogy a százezrekért vásárolt ruhák mellé ízlést is kaptak a boltban. És ahogy már száz éve legitimálták az operettet azok a giccses külsőségek, amelyek közé helyezték, és legitimálta az a hallatlanul korszerűtlen édes-bús kedély és gondolkodás, ami a realitások elől mindig valami olcsó pózba, valami - ránk nagyon jellemző - geil élethazugságba menekül, úgy legitimálják mindezek ma, száz év után is.

Az operett világa olyan módon terhelt, hogy nem születhet általa értelmes gondolat, katarzis vagy valós érzelem. Ha feloldódunk az operett világában, akkor önmagunk jobbik részét tagadjuk meg arra a pár órára.

Vannak, akiknek az operett hungarikum, tisztelete magyarság kérdése és nemzetvesztést kiáltanak, ha valaki le meri harapni a mézeskalácshuszár fejét. Pedig valójában Csaba királyfi a másik oldalon harcol. Az operett vagy mondjuk a magyar nóta úgy viszonyul a valóban értékes népzenei örökségünkhöz, ahogy a Hooligans néven nyálaskodó, tetkós rockernek látszó pojácák a Nirvanához. Vagy mondjuk a szőlőt soha nem látott, pincében pancsolt mérgek a Villányi Cabernet Sauvignonhoz.

Az operett amellett, hogy közönséges, ízléstelen és hazug, nyíltan bújt fel a kurvázásra és az alkoholizmusra, melyeket az elképzelhető legnagyobb élményekként tüntet fel. A "Délibábos Hortobágyon", a "Jaj, cica, eszem azt a csöpp kis szád!" valamint "A lányok, a lányok, a lányok angyalok!" című köpedelmek például nagyon nyíltan tüntetik fel úgy a kocsmában és kuplerájban zajló részeges duhajkodást, mint az európai ember életének legkiemelkedőbb highlightjait.

Az alkoholizmusnak az operettnél és a Sátántangónál gátlástalanabbul csak a magyar nóta ágyaz meg. Nem lehet kétséges, hogy ez a három csapás repíti a magyar társadalmat az önpusztítás, az öngyilkosság és az alkoholizmus legmagasabb statisztikai csúcsaira, bár a Sátántangó csak a sznob belvárosi értelmiségiek és a tarisznyás egyetemisták közt szedi áldozatait, míg a másik kettő negyven éves kor felett bárhol lecsaphat.

A magyar nóta világában ha éppen nem szerelmes az ember, akkor biztosan iszik, ha szerelmes, akkor pedig vagy kocsmába megy, vagy kocsmából jön, vagy iszik mint állat. Ha elhagyta a babája, leissza magát, ha a komáját hagyta el annak a babája, leitatja és leissza magát vele. A telekszomszéd lányának esküvője, a sógor névnapja vagy a nászasszony házassági évfordulója mind jó alkalom a bebaszáshoz. Az sem véletlen, hogy a magyar nóta általában akkor kel szárnyra, amikor némi alkohol után kontrollt kezd veszteni a társaság, de még nem annyira durva a helyzet, hogy halott prostituált kerüljön a fürdőszobába, mégis kell valami komoly szégyen, valami penetráns gyalázat, ami megkoronázza az estét, és aminek következtében másnap nyomorúságosan, a közös bűn súlya alatt görnyedve óbégathat a tegnap még nótás kedvű szerencsétlen: "Jaj, Édesanyám, ne sirass!"

Természetesen ezeket a sátáni műfajokat is meg lehet magas szinten szólaltatni. Lehet hatásos, emlékezetes előadásokat produkálni. Ilyenkor kell azonban leginkább résen lenni, ilyenkor fenyeget a legádázabb veszély: amikor a rosszat jól csinálják. Ahogy az olaszok a catenacciót, a franciák a sült békát az angolok a gyarmatosítást vagy a Coca-Cola az üdítőgyártást. Soha sem volt aktuálisabb a bölcs mondás: "A gonosz diadalához csak annyi kell, hogy a jók tétlenek maradjanak."

102 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://zsuritag.blog.hu/api/trackback/id/tr134364512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Q-in-Law 2012.04.05. 10:40:20

Az operett a magyarok Bollywoodja...

fzr 2012.04.05. 10:44:19

Bár élemedett korom ellenére (65 éves vagyok) az operettet nem szeretem, inkább Illést, meg Shadowst hallgatok, de azért a szüleim által kedvelt műfajt nem szertném ennyire alulértékelni. És tajparasztságnak tartom, hogy ilyen alpári stílusban szólod le a műfajt és ezen belül azokat, akik a konyhában, főzés mellett nem téged, hanem esetleg operettet hallgatnak. Ha ilyen erőszakosan, hogy mást ne mondjak tapló módon ontod magadból a kritikáidat, ne csodálkozz, ha az utcán esetleg - mert a mai világ ilyen - valaki pofánver. Mert egyébként megérdemled.

a_fater 2012.04.05. 10:46:48

Kedves Robi!

Tudom, nem a poszt lényegét ragadom meg, de fenntartva azt, hogy a Hooligans valóban pojácák gyülekezete, a Nirvanát sem éppen a rockzenei élet csúcsaként emlegetném...

A magyar nóta témaválasztásához hasonul a blues témaválasztása is, aztán utóbbi műfaj mégis többre vitte és sokkal jobb :-)

Pudva · http://www.fatfish.hu 2012.04.05. 10:48:30

Eddig a blog szerzője nem volt számomra túl szimpatikus, de ezzel az írással kezd az lenni...
:)

ddrum77 2012.04.05. 10:48:43

Minden szava arany.

Infomaker 2012.04.05. 10:53:11

Igaza van Róbertnek, vannak "háziasszonyzenék", pl. szegény Jimmy, és BalázsPali, vannak "szakmunkástanuló" zenék, vannak "tarisznyás" zenét, hát igen, az operett a "nyugdíjas" zene.

Kiváncsi vagyok, hogy a mai 50 évesek 20 év múlva operettet fognak-e hallgatni. Remélem, nem. Tényleg borzalmas ez a műfaj.

Attila1234 2012.04.05. 10:53:49

Örülök, hogy végre valaki megmondja, hogy mi a jó és mi a rossz, hogy mi az értékes és mi nem. :) Erre óriási igény volt!

lobster thermidor 2012.04.05. 10:56:42

Na ez így igaz!
Én azért az operett és a magyar nóta mellett megemlíteném még, a napjainkban oly népszerű, fekete-fehér celluloidra készített giccsparádét, amikben a háború után oly magasra értékelt színművészeink égetik magukat szénné a snájdig földesúr, vagy a szende irodistalány nagyformátumú alakításában.

Lenina Huxley 2012.04.05. 10:58:24

Én mindig is egyszerűen idejétmúltnak tartottam ezt a műfajt. Lehet, hogy tévesen, de egy letűnt világ jut róla eszembe, amit se szórakoztatónak, se egyéb szempontból vonzónak nem tartok, és azt érzem, nagyon mesterkélt, ahogy életben tartják manapság. Ennél sarkosabb véleményt sosem formáltam róla, ahogy van, kimaradt az életemből.

Baluci 2012.04.05. 11:06:15

Nevetséges!... Lehár Ferenc és Kálmán Imre életművét, hogy csak a legnépszerűbbeket említsem így minősíteni egyszerüen bunkóság!
Azt gondolom, hogy a blogirónak kényelmes volt egy közhelyektől hemzsegő, divatosnak tartott véleményhez egy jó zaftosat odaböffenteni...
Egészségére!

Mitya Ivanov 2012.04.05. 11:08:14

alapvetően egyetértek, számomra is idegesítő a két műfaj, bár a magyar nótát azért kicsit előbbre tartom az operettnél, mert tradicionális gyökerei vannak. De ez nem sokat változtat a lényegen, hogy bárhol meghallom e két műfajt, menekülök, elkapcsolok. ja és az is jelzésértékű, hogy van igény nóta TVre és muzsika TV re is, bár itt nem csak magyarnóta van.

Egyébként a musical műfajhoz ugyanúgy viszonyulok, mint az operetthez. kedves zsűritag, mi a véleményed a musicalről?

tschaffer77 2012.04.05. 11:09:51

Ügye itt a lényeg az hogy a kultúra egy része, nem nemesbíti a lelket és áll elő jó példával, és emiatt megkérdőjelezzük helyét a kultúrában. Pfuj ivásra és paráznaságra buzdít és nyomorba dönti a népet.

Azért én szeretném megkérdezni hogy na és akkor mi van? Persze nem jó, ha az ember egy operettvilágban éli a mindennapjait amikor éppen nincs kocsmában, de azért elő-elő fordul, hogy urambocsá erkölcsileg és emberi izlést feszegető módon kíván eltölteni némi időt. Úgymond nem nemes kultúrában és a testet fejlesztő sportban kíván kikapcsolódást nyerni. Természetesen csodás a kép ahogy egy fékevesztett házibuliban makulátlan hölgyek és urak frissen préselt zöldségléket iszogatva hallgatják Liszt nagybecsű műveit, majd egy közös terpefutáson építik tovább baráti kapcsolataikat, csak oda ne hívjanak meg :)
A mézeskalácshuszár operettnek megvan a szerepe, pont ugyanaz mint a mindennapokban a mézeskalácsnak, vagy egy bonbonnak. Egy csipetnyi cukor. Az operett ellen kiállni szerintem pont olyan mintha a marcipán és mézeskalácskészítők iparágát kívánnánk felszámolni, mert kérem egyik termék sem egészséges. Szóval ha meg is szűnik lesz másik.

Ráadásul olyasmi ellen lázadni ami ugyan tudjuk hogy rossz de amióta van történelem az emberi élet része (Igen a pia és a Dionüszoszi mámor megélése.) számomra semmivel sem tűnik jobbnak mint bármilyen disztópia.

Mindenesetre várom Puzsér úr értekezését melyben kiáll az állatkínzó és horrorisztikus mesékkel szemben különös tekintettel Grimm gyermeki szellemet megfertőzö műveire.

vlacko 2012.04.05. 11:10:47

Mikor tinédzser koromban elkezdett érdekelni a zene, abban bíztam, hogy felnőtt koromra eltűnnek ezek a már akkor is kövületnek ható iszonyat műfajok.
Hát nem, ezek nem bírnak kikopni! Két hete egy partin zenéltünk az együttesemmel, hát ott is azzal nyaggattak minket, hogy az Aranyesőt, azt mindenképp jáccuk már el. Nem a rock örök és halhatatlan, hanem ezek a szarok.

tschaffer77 2012.04.05. 11:14:39

@ddrum77: Azért némelyik Petőfi.

Vuvuzela 2012.04.05. 11:17:51

Mi ez az antiszemita és romaellenes förmedvény?!

tschaffer77 2012.04.05. 11:18:49

@vlacko: Nézd akkor vagy rossz megbízásokra mész el, vagy nem tájékoztatod a megrendelőt hogy te nem játszol olyan zenét hogy tudjanak vonatozni. Az első esetben nyilván amit szeretnél csinálni azt nem veszik meg, a második esetben meg szimplán eladod magad jópénzért, mert ugye pénzért mindent. De akkor nem tudom miért kell egy másik nem kedvelt stílust illetve a megrendelőt szidni. Telejsen egyértelmű hogy a rockfesztiválra meg rockkocsmába nem fog elmenni fellépni harmónikás Frici és őt ez nem zavarja. Akkor téged miért?

Ica a fekete cica 2012.04.05. 11:25:44

Akkor most cseréljük ki az operett szót musicalre, és lássuk hogy néz ki a kezdő mondat:

A musical már száz éve is hazug volt minden elemében. Egy soha nem létezett világban hamis problémák mentén mézeskalács emberek cukorszirupban tocsogó szemetet énekelnek.

Megjegyzem, utálom az operettet és a magyarnótával a világból ki lehet üldözni, de ettől még a szerző egy pénisz.

vlacko 2012.04.05. 11:30:22

@tschaffer77: Ahol sok ember van, ott sokféle ízlés is megjelenik. Remélem ezzel nem mondtam újat neked.

Elijah_Baley 2012.04.05. 11:31:52

jó poén volt.
mi itt mindannyian a péntekesti tévés karaokisó rajongói vagyunk :)

tschaffer77 2012.04.05. 11:35:13

@vlacko: Ez nincs így szükségszerűen. Egy Rockgálán nincsenek Operarajongók (de ha vannak is biztos nem kérnek és kérhetnek Operaszámot) és az Operaházban se a Scooteresek szoktak összegyűlni. Ha meg esküvőre mész ott természetesen van sokféle ízlés, de kikerülhetetlen hogy mulatóst játszál, akár rockegyüttesként mész el ilyen helyre, akár vonósnégyesként. Ha meg már bevállalod ezt is bevállalod nem lehet ok a panaszra, mert ez a pénzért mindent esete.

Avatar 2012.04.05. 11:35:51

Kedves Róbert! Jobb lenne talán, ha az aszketikus szerzetesi életmódot dicsérő gregorián zsoltárénekesek jelentkeznének kiscsillagnak?

NyDemillo 2012.04.05. 11:39:18

Részben szerintem ez a két műfaj vezetett Mága Zolee újévi koncertjeihez. Úgy látszik van még igény ilyesmire, csak kicsit "korszerűbben giccses" formában.

Hogy élte túl egyébként a szocializmust az operett?

vlacko 2012.04.05. 11:42:19

@tschaffer77: Pont ez a lényeg, hogy a széles keresleti palettán ezek a századeleji műfajok még mindig tartják magukat. Közben pedig azért hatalmas változások történtek. Nem esek kétségbe azon, ha mondjuk egy Neoton-t, vagy egy Illést kér valaki, mert az a korosztály, akik ott voltak a bulin ilyen zenéket hallgatott a fiatalsága idején. De az operett meg a magyar nóta már akkor ősöreg volt, amikor a közönség szülei voltak fiatalok (kb. ők lehettek a rockandroll generáció).
Az Illés vagy Neoton dalait nem többgenerációs szakadék választja el tőlük, a magyar nótát és az operettet úgy zeneileg, mint szövegileg meg igen.

irdesmond 2012.04.05. 11:44:40

Érdekes, hogy németek is szeretik Emerick Kálmánt, a Marica grafint, meg a Tschardas Fürstint, hogy a Lustige Witwe-ról már ne is beszéljek.
Nem lehet rá jegyet kapni, a betét dalok minden eszrád műsorban előjönnek, nincs e nélkül Andre Rieu sem, hát a német izlés sem tökéletes.

vicces részeg 2012.04.05. 11:54:19

Hogy van az, hogy én mindenféle nótázás, operett-rajongás és a Sátántangó nélkül is szeretek inni?

ssjani 2012.04.05. 11:54:45

Hozzáértőket kérdezek ! Milyen betegség az amiben Puzsér szenved ?
A tünetei Alekoszéhoz hasonlítank: az autisztikus szemellenzősség, a saját bomlott elméjében rejlő tévképzeteken kívül bármi mást elfogadni, de még megismerni sem akaró hajlam egészül ki a választékos stílusban előadott szófosással.
Amint Alekosznál is láttuk ebből is vígan meg lehet élni.

Az operettekre rátérve, azok a tisztességben megőszült nagymamák és nagypapák akik akik felnevelték gyermekeiket és segítenek unokáik nevelésében miért alacsonyabbrendü emberek például Puzsérnál, mert egy évben egyszer a nyugdíjasklubbal bebuszoznak a legközelebbi színházba és megnéznek egy operettet ?

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.04.05. 12:00:20

operettország, magyarnótaország.
vagy valami nyálas álomvilág, vagy rúgjunk be. egy a lényeg: a valóságot ne lássuk meg véletlenül sem.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2012.04.05. 12:01:29

Kis kötekedés annak ellenére, hogy a lényegben egyetértek.
Azért operett és operett között van különbség. Offenbach: Orfeusz az alvilágban, vagy Hoffman meséi is operett. Csak nagyon más, mint a klasszikus bécsi. És még abban is vannak különbségek mondjuk limonádé és óbor között ingadozva.
Az mi általunk oly szeretve tisztelt és felsorolt darabok nem esnek a kivételek közé, de a kivételeknek adasson meg a tisztesség!

ORGASMUSFORSCHER 2012.04.05. 12:04:18

A szerzőt feldugnám egy épp ellés után lévő tehén
seggébe, kihasználva, hogy talán épp befér. Szemlélje már kicsit közelebbről a magyar nóták világát.

Az operett nemcsak Mo + Ausztria területén hódít, de a nagy Németországban is, meg a kicsi Svájcban is + szerte az egész világon.

Kálmán Imre, Lehár, a 100 tagú, Bangó Margit = hungarikumok, kész, akár tetszik, akár nem.

Az ABBA, meg a sok drogos, alkesz, agyatlan feka zenéje, meg az angol prolik által kitermelt mindenféle együttesek 1000 éve játszott zenéi miért jobbak, mint az operett??? Az meg az ő állapotaikat fejezi ki. Jobb lenne azt mondani, hogy mind szar, de ez legalább a mienk.

Mi a baj a kúrvázással??? Ha a szerző hímnemű, akkor tudnia kellene (ha már elmúlt 12-14 éves), hogy mitől döglik a légy, ha meg nőnemű, akkor meg pláne. Hacsak nem valami rusnya kretén, akit még nem húztak meg rendesen. Nézzél már bele a statisztikákban, hány %-ban lépnek félre pl. a párkapcsolatban élők. S nehogy már az operett miatt.

Ha nekem pénzem, mást sem csinálnék, mint létrehoznék egy nagyon mobil társulatot s elindulnék a világba, mert ha a mindenféle filharmónikusok, karmesterek, André Rieu és tsai, legjobb példa: a táncok legprimitívebbje, a Riverdance show keretében eladott ír néptánc, a skót dudával egy zárt téren össze-vissza mászkálók, stb. szuperül megélnek a kultúraeladásból, akkor a csárdás, az operett, a magyar nóta, a cigány zene minimum hasonló eredményeket kellene, h. produkáljon.

Mindegy, h. mit ad el az ember, jó példa erre a McD, Coca Cola, Starbucks, a marketing a lényeg, s ha a megfelelő marketinggel párosítanánk ezeket a hungarikumokat, a világ lakosságának nagyrésze pozitívan fogadná őket, ahogy minden mást is bevesz, megvesz, elfogyaszt.

Szerintem jobban oda kellene figyelni az operettre: miért nincs még operett a bűvöskockáról???

tschaffer77 2012.04.05. 12:04:43

@vlacko: A válasz az hogy mert nem szűnnek meg a régi dolgok, hanem tovább élnek ma is! Ott van Michael Buble 2003-as lemeze Foxtrott, Cha-cha, és Swing számokkal van tele, pedig ezek századeleji táncok! Vagy én például szertem a Just a Gigolo-t Armstrong előadásában, pedig ő is a sokadik feldolgozás talán 1915 körüli a dal eredetije, de 2001-ban Lou Bega is előadta. A magyar nóta sem túl divatos, de még máig sokan tanulnak néptáncot ahol megszerethetik, nekik nem ósdi marhaság, és hát Oszvald Marika önmagában híresebb sok Rockbandánál. Attól hogy valami régi és éppen nem sláger még könynedn túlélhet több évszázadon is, lást Waltzing Matilda (1895) is feltűnt az Axis of Awesome paródiájában a 4 chord song-ban! Ez egy 117 éves pop hit!

VatoLoco 2012.04.05. 12:09:25

Nagy részben megértem a gondolatot, és néhol egyet is értek vele.
Ugyanakkor, kis stilisztikai javítás !
Kicsit eltúlzott és misztikus a " sátáni " szó inkvizítori vagy éppen a keresztes háborúkhoz hasonlító használata. Ez nagyjából ahhoz hasonlatos, amikor dédanyáink a rock n' roll-t vagy a beat-et az ördög zenéjének titulálták. Vagy, nem engedték el egy Rolling Stones koncertre a gyereket, mert ott fekete mágia van.
Érték ?
A Nirvanáról lehetne vitatkozni, mennyire képvisel globális zenei értéket. Mivel az énekes sikeresen fejbe lőtte magát, ...ez mindig emeli kicsit a renomét. Valójában, ajánlom szedj elő pár élő koncertet, ott látható hallható a zenei analfabetizmus kiemelkedő példája. És igen, ők jó helyen voltak, jó időben, mivel, ha a Geffen Records a 90's évek legnagyobb zenei kiadója ( lsd. Guns ' n Roses és mások ), nem adja ki a "Nevermind" címet viselő, ma kultikusnak mondott lemezt, ma a Nirvana, a 28. ragú kis Seattle-i kocsmacsapat lenne.
Amit a Hooligans képvisel az tény, ... az hulladék a rock zenében.
Ugyanakkor, ha a magyar értékrendben a szart kell aposztrofálnom, akkor javaslom Fásy Ádámot és a társait, kezdve Postás Józsitól egészen Bunyós Pityu-ig. Na, ez az operett öröksége !!!
Ebbe mentődött át a " jaj, cica eszem a azt a csöpp kis szád", jó adag etnikai színezékkel.
Mi is a konzekvencia, hol határozzuk meg az értéket !?
Én úgy gondolom, az idő nagyban hozzájárul ehhez.
Ha megnézzük, hogy mely műfajok maradtak fent és melyek tűntek el a süllyesztőben, nincs okunk aggodalomra, ezt a kulturális élet kiszelektálja önmagából.
Ha megnézem ma az Ac/Dc és a Rolling Stones-t, még mindig a világ élvonalvezetői között vannak.
Hogy hol a hiba ?
A hiba ott van, hogy nincs utánpótlás, értéket képviselő művészekből, és itt megjegyzem a különböző tehetségkutatók, ezt az értékrendi szakadékot még inkább elmélyítik, tönkreteszik azt a minimális, önmagát folyamatosan tisztító előadóművész genezist, és a valóságshow-k szintjére süllyesztik, ezt az amúgy szétglobalizált kultúrát.
Ezek ugyanolyan hibák, és rossz vágányon haladunk
tovább, ha ez így folytatódik !

town 2012.04.05. 12:11:12

@ssjani:

Ez a Puzsér valami "árva fiú" lehet, akit nem szeretett senki. :-)

Éppen 1 "operett"műsorban zsűritag jó pénzért, ezt se lehet könnyű neki feldolgozni. Hogy kurvának állt.

Nadiposzi (törölt) 2012.04.05. 12:15:12

Akinek nótája nincsen, annak szíve sincs.

kewcheg 2012.04.05. 12:36:12

Király a poszt, minden szavával egyetértek.A magyarnóta-fanra mi sem jellemzőbb, mint az alábbi történet.Pár éve gyereknapi utcabált szerveztünk az utcánkban, ami egy relatíve kisforgalmú utca és vannak kerülőutak is, tehát ki lehet kerülni kb. 500 méteres plusz úttal.
Hatósági engedélyünk is volt.(önkormányzat)
Minden arra vezető mosolyogva vállalta be a kis kerülőt és örült hogy ilyen jó a közösség az utcánkban, na persze a gyerekekért volt az egész.Ekkor jött nótarajongó bácsi az autójával, akinek a rádiójából bömbölt a magyarnóta./egyékkén szerintem régen nagyhatalmú apuka elvtárs lehetett/ Felháborodva látta hogy a házához vezető -legrövidebb- út le van zárva és neki kerülnie kellene párszáz métert. Rendőrt akart hívni, akadékoskodott, be akart hajtani a gyerekek közé.Nóta továbbra is üvölt.Nem gondolta, hogy pont az ilyenek miatt engedélyt kérünk.Amikor végre meglátta hogy "hatósági papír" "dokument" van a birtokunkban és mindenben úgy járunk el, ahogy azt engedéélyezték, vörös fejjel elhajtott....mondjuk azóta se köszön, de senkinek...

town 2012.04.05. 12:39:05

Kétszer néztem bele a "magaskultúrába", ahol Puzsér árulja most magát. Tiszta operett.
2 borzalmas műsorvezetőnő, akik mindig, mindenhol mindenhez értenek.
4 zsűritag, akik mindenhez értenek, ha az RTL következő műsora a holdraszállás lesz, ezek oda lesznek bedobva, és ahhoz is érteni fognak. Manírok (igen a Puzsér is), műsírások, műmeglepődések, műművészet, műfelháborodások, műtehetségek.

"Jajj cica" ez a javából.

Karnamantra 2012.04.05. 12:48:41

Kedves Róbert!

Egyet is értek, meg nem is. Mondhatom, hogy kicsit ismerlek, mert szinte az összes műsorodat végigsms-eztem a radicafé idejében (nagyon hiányoznak azok a műsorok...). Ilyenkor szoktam mondani, "na, Puzsérnak rohama van". Mindenben lehetünk elfogultak, ekkor ítélkezünk szubjektíven, de egy zsűrinek azért inkább objektívnek kell (?) lennie, hiszen itt sokkal többminden forog kockán a fellépő tekintetében. Ezen is vitázhatunk, mert egy őszintén működő zsűritag formálhatja akár a nézők ízlésvilágát is.

Azt a bizonyos operettet éneklő versenyzőt (még talán az első vagy a második adásban) én ahelyedben azonnal tovább engedtem volna, és nem azért mert tetszik a műfaj, soha nem mennék magamtól ilyen előadásokra. de ez az ember tényleg nagyot alkotott, odafigyeltem rá, mosolyt csalt az arcomra (ahogy le is írtad, lehet egy "sátántól" való műfajt is jól csinálni). És azonnal belegondoltam, hogy megannyi középkorú, idősebb barátomnak mennyire tetszene - akik nem lettek a sátán követői (hogy kicsit sarkítsak), nagyonis józan, életükkel megelégedett, boldog emberek.

A sátántól valóságot is kicsit kozmetikáznám: legyen enyni évtized távlatából inkább "naív" ez az egész. Valami régi dolog, amin nosztalgiázhatunk. Ami megjelenik sok kedvenc filmünkben, ammi a XX. században készült..! Aláfestő-, hangulat-zene.

Viszont azt is el kell ismernem, hogy én is falramászok bizonyos műfajoktól, amit zsigerből elutasítok - ez lenne az ízlés kérdése, a szubjektivitás.

Hol az igazság?
Üdv, és reszpekt!

Karnamantra 2012.04.05. 12:49:43

(bocs az elgépelésekért)

pjotr_75 2012.04.05. 12:56:36

Operett: "Egy soha nem létezett világban hamis problémák mentén mézeskalács emberek cukorszirupban tocsogó szemetet énekelnek. "

Wikipedia-ra vele! :)

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.04.05. 12:56:57

amellett, hogy bírom Puzsért, nincsenek kétségeim, hogy a Csillag születik ugyanazt a hazug operettvilágot képviseli, ami ellen a zsűritag kikel magából.

közalk. 2012.04.05. 13:04:04

Az intelligens ember egyik jellemzője a tolerancia. Ennyi.

pjotr_75 2012.04.05. 13:04:35

Yes, és a Nóta-TV miért maradt ki?
Nem voltunk annyira bátrak, hogy egyszer is, valami perverz kíváncsiságból rákattintsunk, ott van a csatornalistában, de győzött a félelem, hogy a gennyes cukorszirup azonnal elönti az agyunkat, így még soha se néztünk bele, de ami késik, nem múlik, lehet ma este kinyitom az ablakot, felveszem százasra a hangerőt, oszt' adjad neki...

Az különben milyen betegség, ha nekem megfájdul a fejem (tényleg, nem vicc!), ha akár rádióban is meghallok egy magyar nótát, valami szép kis ízes előadásban, ahol még a hegedű is nyivákol mögötte. Jó ízlésű ember azonnal "leveszi", hogy így nem szabad hegedülni, valamit rosszul csinál azzal a hangszerrel, "ezek" meg elkezdenek rá toporogni, meg billegetik a kezüket, hogy csuhajja...

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2012.04.05. 13:08:25

Amíg országunkban a dzsentriség ül tort, addig az operettnek is itt a helye.

Puzsér pedig úgy kell nekünk, mint egy falat kenyér!

EZsL (törölt) 2012.04.05. 13:09:21

Én szeretem az operettet. Pedig fiatal vagyok (30 és 40 között).

Pl. az, amikor a királyfi álruhába bújik (Bob herceg?), vagy amikor az ügyvédbojtárnak apuka titkárnője kisfiút szül (ebbe van az Antal - Antónia szál), szerintem fantasztikusak.

A magyar nótát kevébé, bár van köztük egy-két jó.

Amúgy egyet nem értek: ha nem tetszik, ne hallgasd, de nem fikázd, mert mások szeretik. Én pl. a klasszikus zenét halálra unom, a techno idegesít, mégsem mondok rá semmi rosszat...

town 2012.04.05. 13:20:31

@pjotr@gportal.hu:

"Jó ízlésű ember azonnal "leveszi"

Jó izlésű ember nem néz TV-t, nem néz TV-ben Puzsért, és azt a műsort amiben tündököl.

:-)

grammatika36 2012.04.05. 13:21:35

"A gonosz diadalához csak annyi kell, hogy a jók tétlenek maradjanak." - nagy igazság, jó ezt szem előtt tartani!
Kedves Robi!
Azért én nem félek ennyire ezektől a műfajoktól, elég gyenge eszközök a Sátán kezében...De értem, mire célzol. Jó, hogy vállalod a véleményed, és bár cseppet sem illesz a Csillag születik borzalomba, de legalább végre van egy normális ember is ott. Ha már egy-két ember agyáig eljut, mit is képviselsz Te, már megérte! Bár néha úgy érzem, ez szélmalomharc... Mindenesetre, hajrá Don Quijote!

csusz (törölt) 2012.04.05. 13:24:58

Kedves szerzo !
Epic poszt !
Elképeszto, hogy még manapság is vannak olyanok, akik ezt a szennyet igényes mufajnak próbálják beállítani . Az, amikor meg osszekotik a magyarkodással és leszólnak, mert te nem bírod elviselni ezt a giccset, az meg foleg hab a tortán.

Holdkóros Tónyó 2012.04.05. 13:29:40

Azoknak üzenem, akik szerint ez a poszt alpári stílusú: az operett és a magyar nóta annyit sem ér, mint egy izzadt bkv ellenőr fitymája alá odarohadt húgy- és gecicsapadék.

Üdv,
Tónyó

tschaffer77 2012.04.05. 13:30:17

@csusz: Ne ítélj, hogy ne ítéltess! Miért látod meg a szálkát embertársad szemében, amikor a magadéban a gerendát sem veszed észre?' (Mt 7:3)

Persze tudom a Biblia is csak valami ócska régi giccses bulvárlap.

tschaffer77 2012.04.05. 13:32:54

@Holdkóros Tónyó: Le style, c'est l'homme, vagy hogy mindenki értse: Az ember maga a stílus

town 2012.04.05. 13:41:19

Liszt imádta a magyar nótát, és amikor tehette húzatta magának nagy mulatások közben.Én nem szeretem a magyar nótát, mégsem gondolom hogy Liszt-nek nem volt ízlése, nekem meg van.

kerecsen2010 2012.04.05. 14:36:44

@NyDemillo: Úgy, hogy az etársak kulturális színvonalának is ez felelt meg. Ajánlom a Te rongyos élet c. filmet.

Avatar 2012.04.05. 14:48:02

@tschaffer77: Ha már külföldiül irkálunk, akkor a vice versa is ide kívánkozik, ugyanis a "Le style c'est l'homme même" fordítása helyesen "A stílus maga az ember". (És a "même"-et se spóroljuk el, mert anélkül nem stílusos Georges-Louis Leclerc-et, Buffon grófját idézni! ;P)

a_fater 2012.04.05. 14:51:57

A cikk alapgolndolata amúgy abszolút védhető, de akkor is fel kell tegyem a kérdést: nem szerzője volt az a személy, aki A hét mesterlövésze című rádióműsorban áradozott arról, hogy a Mamma mia az egy jó film? Mert az operett világa és az említett film világa között érzek átjárást.

Erice 2012.04.05. 15:01:34

Nagyon tetszett! Végre valaki le merte írni!
És majd persze úgyis lesznek jó sokan, akik felháborodnak és kiakadnak rajta, de gondolom ezt már megszoktad :))

Elijah_Baley 2012.04.05. 15:35:28

@a_fater: ez a cikk egy stílusparódia, olyasmi, mint a modorosblog, a szerző egy alsóbb néposztály szórakoztatására szakosodott tévécsatorna egyik méltán közkedvelt műsorában játszik statisztaszerepet, itt pedig valamilyen formában meg kell győzni a kultúrális kielégítetlenséget érző nyárspolgárt arról, h nem azért nem jár színházba mert még a könnnyed műfaj sem szórakoztatja, hanem mert valójában ő egy igazi, műértő úriember, így mindenki boldogan bonthat sört péntek délután, a tévé elött, megasztárba csomagolt kőkemény reklámidőt bámulva :)

Lenina Huxley 2012.04.05. 20:14:57

@Nadiposzi: Van nótám. A "Smack my bitch up" a Prodigy-től.

gmarisk 2012.04.06. 14:31:30

Ha valaki volt életében egyszer operetten és egyszer nótaesten, akkor tudja mi a különbség a kettő között.
Ég és föld.

Kamaszkoromban még én se értettem.
Felnőttem, az operettet megkedveltem, főleg az igényes rendezést, és kiművelt hangú előadókat, táncosokat. Tényleg világszínvonalúak vagyunk benne, és büszkének kéne lennünk rá.

Voltam nótaesten is. Na. Az viszont tényleg nagyhalál. De a fiatal korosztálynak. Miért probléma, ha a nyugdíjas korosztály is talál magának szórakozást? Ezért még nem kell leírni...
nem kell elmenni és meghallgatni. Ennyi.
Át lehet kapcsolni a tévéről is.

gmarisk 2012.04.06. 14:36:57

Ja, most látom, ezt Puzsér írta..
aki szerint a musical-eket is csak klímax után lehet megkedvelni.

Gratulálok.. Én is szeretnék olyan munkából megélni, ami alatt másokat és mások munkáját fikázhatom. és mások helyett járhatok ingyen színházba, míg azok a mások esetleg nem is tudnak érte kiadni annyi pénzt, pedig örülnének, ha ott ülhetnének.

ez az ember... fúj...

sellőlány0610 2012.04.07. 17:20:31

Szóval,Puzsér úr, szeretnék reagálni a hogy is mondjam..talán nevezzük "írás"-nak a kritikáját.Bár nem tudom,hogy az egykori magyartanárai mennyire lennének büszkék a rendkívül gazdag és választékos szófordulataira.Most pedig nézzük az erősen kritizált operettet.Megértem,hogy Ön kritikus, de meglehetősen tájékozatlan személyiségre vall,ha valaki ilyen stílusban kritizál egy olyan műfajt, amit a leírtak alapján nem is ismer. Elismerem,hogy vannak olyan társulatok,amelyek próbálnak operettet színpadra állítani, de csak egy gyenge utánzat kerül a nézők elé. Viszont önmagában az operettet kritizálni, egyszerűen meggondolatlanság. Megkérdezném halkan: hány operettet látott már? Hány olyan előadást,amelyek végén állótapssal köszönik meg a nézők a műsort és az élményt? Úgy érzem, egyet sem. Vagy látott már,de csak ült és nézett a többi emberre, akiket bolondnak tartott,hogy jókedvűen mentek ki a színházból. Az operett lényege az,hogy egy olyan világot mutasson be,ami a való életről eltereli a gondolatainkat. Az életben önmagában is vannak problémák, hát akkor minek mennénk a színházba megnézni őket színpadon,miközben ott van nekünk is az a gond...Fogadni mernék rá,hogy az operett-történelmet nem ismeri.Ha felsorolná a szerzőket, mindegyiküket mélységesen elítélné, amiért írtak valamit, ami az embereknek tetszett.Mert igen, az operett nem elvont személyiségeknek szól,hanem a hétköznapi embereknek. Halkan megjegyezném,hogy az operettekre nem járnak az emberek több százezret érő ruhákban, azt hiszem,kicsit összekeverte az operával...de tudniillik, oda sem szükséges a sok-sok maskara, hogy művészetet láthassunk.És ha Ön nem értékeli az operettet, nem kötelező ám szeretni, csak azért mert mások szeretik.De gondoljon bele, nem kritizálom más ember generációról generációra szálló családi receptjét, csak azért mert az én családom máshogy csinálja. Ha pedig tényleg ennyire nem szereti az operettet, ne nézze, de ne is kritizálja ilyen szinten, mert ebből csak az jön le,hogy Ön valójában mennyire tudatlan.

haley88 2012.04.07. 18:55:49

Én nem szeretnék vitatkozni, úgyhogy csak egy rövid gondolatot írnék be, amit valahol régen olvastam és megfogott:
"Az operett embermese. Olyan történet, ahol az érzések előbbre valók, mint a világ zűrös ügyei. Igen, lehet belőle tisztességet, emberséget, szeretet tanulni, ha kinyítjuk a
szívünket."
Sajnálom ha valaki csak a giccset, az alkoholizmust és a kurvázást látta meg a műfajban, ez csakis őt minősíti..

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2012.04.08. 12:29:01

Igen, de csak az operett meg a magyar nóta.

A musical, a Cirque du Soleil, a rockopera, a Feet of the Flames és a vagány ír kocsmazene meg a Bubamara májer dolgok.

Éleslátás, gratulálok :D

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.04.08. 15:11:19

"Az alkoholizmusnak az operettnél és a Sátántangónál gátlástalanabbul csak a magyar nóta ágyaz meg."

:)) Tiltakozom. A Sátántangóra képtelenség berúgni. Már azelőtt elalszol, h hatna a pia.

Gé a könyvtáros 2012.04.09. 02:37:31

A magyar nótától mindig is kiütéseim támadtak, az operettet viszont szerettem gyerekként, aztán kinőttem valahogy.
Ördögtől való? Inkább kiherélt, lebutított felvizezett... már ha hihetünk Szinetár Miklósnak. (Én szívesen hiszek neki.)
"az operett eredeti, igazi közönsége két végletből adódott: röhögni vágyó, illetlen, szegény népből, diákokból, matrózokból, sarki kofákból, csibészekből, tolvajokból – mint Shakespeare színházában –, és a másik oldalon rafinált gazdagokból, szellemi arisztokratákból, akik minden célzást értettek, minden titkot tudtak. Igen: a “lent és fent” csodálatos találkozása, ez az operett varázsa, de manapság elfoglalta valami szörnyű közép, aki meg tudja fizetni a jegyet, ám agyilag zokni. Korábban ezüstfog, manapság lurex – és ez a réteg aztán elvárja, hogy minden legyen édes, kedves és “jaj, csak semmi túlzás!”.
(...)
Hívó szavak az igazi operetthez: Szemtelenség, Irónia, Szürrealizmus, Hím és Nőstény Hetérák, Bohócok, Lázadás, Botrány.
Manapság: nyugdíjasklub, habos kakaó kuglóffal, Herkulesfürdői emlék, aranyosság, mese, “csak semmi túlzás!”
Innen: epa.oszk.hu/01300/01326/00011/nov11.htm

És még Jávorszky Béla Szilárd: Nagy Sziget könyv, 164. o. "Ez egy operettország, szokás ezt másként megfogalmazni, és ezt érintse meg bármilyen erős zenei kultúra - legyen ez akár a magyar népzene - ebből a germanizmusból nem léphetünk ki. A nyolcvanas évek végén Schuster Lóránt mondta nekem egyszer két feles és két bajuszrágás között: a rockzene Magyarországon egy tévedés. Mert legyen szó a legkeményebb, legelrugaszkodottabb rocker közönségről, ha a hetvenes-nyolcvanas években valamely P. Mobil-koncerten két hardrock nóta között Schusterék poénból belekezdtek az Akácos útba, a tömeg pillanatok alatt egy emberként énekelte velük."
Mindez Uhrin Benedek kapcsán kerül elő.

Apropó: arról nem lesz poszt, minek kellett Beni bácsi klónjait ekkora mennyiségben a műsorba tuszkolni? Szegény bácsik, nénik, sajnálom őket...

msanyi22 2012.04.09. 12:04:48

Hát Öcsém! Te egy olyan ostoba ember vagy, hogy az már nekem fáj !!!!

Gérard Duchemin 2012.04.10. 15:27:37

@msanyi22: "Hát Öcsém! Te egy olyan ostoba ember vagy, hogy az már nekem fáj !!!!"

Te vagy ostoba, és azért, mert semmit nem értesz belőle, csak annyit látsz, hogy valaki kategorikusan negatívan lát egy műfajt, és jogosan. És az, hogy neked fáj, az is téged minősít, a te ostobaságodat.

dopamin 2012.04.11. 00:54:04

Ez nem több szimpla fikázásnál, magamutogatás. Ha valaki komolyan akar foglalkozni a témával, akkor az érdekli, miért jött létre ez a műfaj, miért szeretik mégis sokan. És nem árt, ha ismerjük a téma irodalmát, például azért, hogy ne ragadjunk meg a közhelyek szintjén. Pl.: epa.oszk.hu/00000/00003/00014/hanak.htm

GL-581 g 2012.04.11. 09:57:41

Istenem! Végre jött valaki, aki nem ijed meg a protéziscsattogtatók, kocsmai bölcsek és nemezsapkás bajuszpödrők hadától, és ki meri mondani a szarról, hogy szar. Márpedig a magyarnóta, az operett és a többi teszkógazdaságos műmagyar retek nem elég, hogy szar, de ezeken keresztül definiálni a magyar kulturális örökséget legalábbis nemzetellenes cselekedet.

Köszönöm, Robi! Jó, hogy vagy nekünk! :)

Némber Van 2012.04.11. 14:02:41

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja, az kritizálja...Nem vagyok egy operettkedvelő, de ha valaki csak mások leszólásából képes népszerűséget szerezni, azt semmire sem becsülöm.. szánalmas...olyan szalámitolvaj Bakáts érzésem van ettől az embertől.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2012.04.12. 21:00:23

Sok a hiszti, ha a sok szerencsétlen ízlésficamos nagyon kicsi polgár találva érzi magát, náluk már csak mindent halál komolyan vevő, karót nyelt marhák a szomorúbbak.

Egy normális világban egyébként mindenhol Skinny Puppy, Ramones és Ligeti György szólna, ha máshogy gondolod, akkor sajna a fenti kategóriák egyikébe tartozol, kiábrándító, de hát ez van.

gonoszman 2012.04.13. 12:25:41

Az igen! Szerintem akárhogy is, de azért ennyire nem lehetünk korlátoltak. Aki limonádéra költi a nyugdíját, szíve joga és operettre megy. Ugyanakkor, hogy csak egyet mondjak Zsótér Nóra utánján az Örkényben szinte csak nyugdíjasok ültek. Nem gondolom, hogy ily szörnyü lenne a helyzet.

nótakedvelő 2012.04.13. 17:49:56

Et a blog az operett és magyarnóta kedvelők megsértése. Felháborító a vélemény és a hozzákapcsolódó kommentek. Nyilt támadás ez e két műfaj ellen.
Felmerül bennem a kérdés, hogy ekkora ellenszenvet csak az táplálhat, aki istenigazából nem is tudja mi is az a magyarnóta
De, hát mi is az a magyarnóta?

" Ha kérdik tőled: Mi a magyar nóta?
Csak annyit mondj, könnyeket virágzó fa.
Fájdalmunk szülte halk panasz,
Karunkat edző büszke dac,...
részlet Pápai Molnár Kálmán verséből

A magyarnóta az emberi lélek és érzelmek terméke, melyben kifejezést kapnak örömeink, bánataink egyaránt. A legtöbb dal a férfi és nő egymás iránti érzelmeit, a szerelem bonyodalmait énekli meg. A szomorú dallamok a vágyódást, a kétséget, a bizonytalanságot tükrözik.
Vannak olyan nóták is, melyek életünk, érzelmeink más mozzanatait öntik szavakba, mint például a hazaszeretet, a hazafiságot. Ezek a dalok az eszmeiség pillérei, a közösségi élet szilárd kapcsai. Ápolói az együvé tartozás tudatának, a közös sors vállalásának. Zenéjük és szavaik a nyelven túl magukon viselik a sajátos népi jellegünket.
Ajánlom mindenki figyelmébe:
magyarnota.network.hu/

takács bálint (törölt) 2012.04.13. 20:28:21

@nótakedvelő:
semmi baj nincs a magyar nótával azon túl, hogy hülye neve van. mert annak alapja nem a magyar, hanem a szláv, leginkább a szlovák népzene. valamilyen szlávos népzenei alapra danolászunk. és a vicc az, hogy ez egyesítette a magyar kultúrát. mert az autentikus népzene tájjellegű. és nem feltétlen ismeri egy őrségi a nyírségi vagy az erdélyi dalokat. de azt mindenki tudja, hogy zöldre van a zöldre van a rácsos kapu festve.

na most puzsér gyerek urbánus fazon. ő azt mondja, hogy ami népies az úgy rossz, ahogy van. mert az nem valódi, vagyis hamis. akármilyen szépen éneklik hamisnak hatnak. olyan ez, mint a bizsu. de a bizsu nem rossz. azt lehet kedvelni. ugyanúgy, mint a magyar nótát.

musicus 2012.04.14. 00:24:47

Az író olyannyira elfogult, hogy az már fáj.
Elfelejti, hogy az operett műfaj mikor és hol alakult ki, és miért. Utána kellett volna olvasni.
A műfaj eredete legalább a XVII. századba nyúlik vissza. Bizony. Akkor intermezzo-nak hívták, és opera buffának (persze, már akkor is voltak, akik kiirtották volna ezt az istentelenséget...).
Ahogy a magyarnóta is a népdalból ered. Másik neve a közhasználatban levő magyarnótának egyébként újstílusú népdal. Mert amit a nép énekel, az bizonyos idő után népdallá lesz...
Az operett és a magyarnóta akkor is megmarad, ha a purifikátorok megpukkadnak.

peacetárcia 2012.04.15. 14:28:27

@musicus: A mulatósnak semmi köze nincs a népdalhoz. Komolyan most már a személyes felelősségemet érzem abban, hogy ez az ország így néz ki. Én is lelőhetném Fásy Ádámot Bunyós Pityut meg Sláger Tibót. Igen kedves mulatós Magyarországa!Tapsoljá mulassá igyááá! Ez az ami mélyen életellenes. És erre TI akik hallgatjátok vagytok a bizonyíték! TI akik hallgatjátok anyagi és szellemi értelemben is a legszegényebb rétege vagytok ennek az országnak! Még mindig nem esett le?? Átbasznak titeket! ÉS titeket nagyon egyszerű átbaszni mert nagyon buták vagytok! És az egészben az a legkínosabb számotokra, hogy az elbutulásotokért is ti vagytok a felelősek! És csak ti tudtok saját erőből kijönni ebből. Gyávák vagytok ezzel szembesülni ezért inkább mentek tapsolni és mulatni(már a szóban ott van ez a mélységes hazugság) mert könnyebb azt hinni, hogy nincs kiút mint tenni valamit. Kapjátok be tövig! Ha mások el tudnak érni egy szellemi szintet ti mért nem tudtok?

musicus 2012.04.15. 15:07:45

Kedves paecetárca
Foglalkozásomra nézve zongoraművész vagyok, mégpedig Liszt díjas.
Én konstatáltam a helyzetet, és a folyamatot, amit nem akartok tudomásul venni.
Nézd meg a honlapomat, a magyar zenére tettem az életemet, a nemes magyar zenére.
Amit Erkel és Mosonyi Mihály felemelt, műzenévé nemesített, azt ne tessenek lerángatni a sárba. Erkel fia, Erkel Elek írta az első magyar operettek egyikét, a legelsőt pedig az a Huber Károly, aki Erkel másodkarmestere volt a Nemzeti Színházban. Még az 1850-es években!
Ha utána akarsz nézni a históriának, akkor keress rá a népszínmű történetére, mert az volt a magyar operett előzménye, éppen a francia vígjáték és az Offenbachi frivolitás ellenében hozták létre Erkelék! (1843)
Ha az operettet, meg a magyarnótát kárhoztatjátok, akkor mit szóltok a népdalhoz? Nézzétek meg a Magyar Népzene Tárát. Olyanokat találtok benne, hogy még a keleti-tengeri kalóz is elpirulna. Azért, mert a nép olyan amilyen. Amilyenek a népnek lennie kell. Minden szín benne van, ami az emberben benne van. És ami tetszik neki, azt énekli, mondja, szavalja. Nem a régi stílusú gyönyörű népdalokat, nem a szebbnél szebb népmeséket, nem pont legnagyobb költőink költeményeit. Ezt lehet elítélni, de akkor azért is tenni kellene, hogy a média ne a szennyet öntse a a nyakunkba, mert amit sokszor hallunk, azt hajlamosak leszünk elfogadni.
A magyarnótát nem leszólni kellene, és a pokolba küldeni, hanem jobbat csinálni annál, mint amit rossznak tartunk. Az operettre ugyanez érvényes.
Egyébként mindkettő kihalóban levő műfaj, felesleges tehát lövöldözni rá.

musicus 2012.04.15. 15:10:54

@GL-581 g:
Tudod, lehet megmondani az őszintét, ahogy Robi tette, de csak akkor, ha tudja, hogy miről beszél. Ld. az utolsó hsz.

peacetárcia 2012.04.15. 15:42:40

@musicus: Nehéz egy okoskodó, de azért mégis fél igazságokkal megtűzdelt kommentre válaszolni. Először is én nem az operettről beszéltem. Förtelmesnek tartom azt is, de annyira elavult, hogy fölösleges már rugdosni. Hogy én nem rángattam le Erkelt a sárba az elég valószínű, mivel a nem is említettem. Én a mulatósról beszélek! Ismeri Fásyékat nem? Na akkor ezt szögezzük le hogy semmi köze a magyar népi hagyományokhoz! Ha ön ismer olyan magyar népdalt aminek a szövege megbotránkoztató, akkor linkelje ide! Ez így nem érvelés hanem csak levegőbe beszélés! Persze felőlem le szólhatja több ezer év hagyományát (Kodály idézet: www.kvizklub.hu/kinek+a+megallapitasa%3A+a+magyar+nepdal+az+egesz+magyar+lelek+tukre+a+magyar+nyelvvel+egyidos-1100-viewquiz-16432.html) de ez csak önt minősíti. És nem Liszt díjjal.

musicus 2012.04.16. 00:06:52

Kedves Peacetárcia!
Örülök, hogy hangneme szelídült.
Ön nem Erkelt rángatta le a sárba, hanem a magyarnótát, amit Erkel (és családja) megnemesített, fölemelt. A magyarnóta, a verbunkos stílus - amiből a magyarnóta kinőtt - a Sarolta és a Névtelen hősök c. két Erkel vígopera alapja.
A malackodó magyar népdalok, ahogy pár perc alatt nézem, nincsenek rajta a neten, és ez nem csoda. A Magyar Népzene Tára kötetei viszont megtalálhatók minden nagyobb könyvtárban. A virágénekek közt található a legtöbb szabadszájúság, de még a siratók közt is van ilyen. Az évezredes hagyománynak meg van a hordaléka is, és ez természetes.
A mulatósnak már alig van köze a magyarnótához. Üzleti termék iparszerűen előállítva, akár a világzene. Nem a múlt gyökeréből nő, hanem élősködik rajta, így pusztítva azt.
A népdal kontra magyarnóta kérdés sokkal bonyolultabb, hogy el lehetne intézni néhány általánosító mondattal. Én is utáltam a magyarnótát, amikor zeneakadémista voltam, mert megutáltatták az emberrel. A rémesen rossz nótaénekesek, a sznob "ízlésformálók", stb. Amikor elkezdtem a XIX. század magyar zenéjével foglalkozni, rájöttem, hogy amit erről a területről az emberek fejébe passzíroznak, annak az ellenkezője sem igaz. Egy link, amely a nótázásról szól (és ez csak ízelítő problémakörből):
www.magyarszemle.hu/cikk/ne_felejtsuk_a_notat_-_sarosi_balint_antologiaja

lobster thermidor 2012.04.16. 18:26:42

Mondja igazmondó Puzsér Robi!
Az nem érne meg egy szerény posztot, hogy miként tűnt el a műsorból a Fele királyság néven futó duó?
Mert valahogy egy árva szót sem hallottunk szombaton a 3. válogatóból bejutott srácokról.
A fene nagy odamondogató őszinteség csak addig terjed, ameddig a szerződésed engedi?
Én ettől függetlenül utánajártam a törtéteknek, s tudom is mi történik a színfalak mögött. Másoknak is felhívnám a szíves figyelmét arra, hogy milyen helyen kezeljék ezt az egész tehetségkutatónak nevezett cirkuszt, benne a Puzsér nevű pojácával!

felekiralysag.hu/

Gé a könyvtáros 2012.04.16. 21:30:21

Kedves lobster thermidor,
én is szerettem a Fele Királyságot, meg is néztem az általad hivatkozott honlapjukat. És ott ezt találtam:
5mp.eu/web.php?a=felekiralysag&o=RP_KpbQ6tO
"Ne szidjátok a zsűrit! Nem ők ejtettek ki minket. Ők ragaszkodtak volna hozzánk."

lobster thermidor 2012.04.17. 10:12:34

@Gé a könyvtáros:

Kedves Gé a könyvtáros!
Természetesen olvastam, de el is gondolkodtam azon, hogy ez mit jelent.
Arra a következtetésre jutottam, hogy csak súlyosan tudathasadásos állapotban lehet egyszerre blogokban ostorozni a ker.tévék tehetségkutatóinak ízlésromboló tevékenységét, és közben abban közreműködőként tevőlegesen részt vállalni úgy, hogy valaki az addig felépített hitelességével támogatja meg a teljes hiteltelenséget.

Tudom én, hogy titoktartásra kötelezi Puzsért az ertéellel kötött szerződése, és utaltak is a számlájára annyi pénzt, amennyiért a haja is szép csendesen elkezdett korpásodni.
Ahogy a régi mondás is tartja, "Hallgatni arany!".

Gé a könyvtáros 2012.04.17. 22:30:12

Az a jó, h Robi egy ilyen multifunkciós csávó. Mindenki másra használhatja.
Pl. engem szórakoztat a tévés működése (csak úgy mint a rádiós), a sarkos véleményei, amik olykor szívemből szólnak, máskor meg nem. Szóval örülök, h lehet látni, hallani :)
Mások meg láthatnak benne egy valóságos fároszt, akinek minden szava arany és minden értékítélete igazgyöngy. Biztos szomorú a felismerés, h egy fárosznak is ki kell fizetnie a számláit, és ezügyben - horribile dictu! - képes munkaszerződés keretében végezni munkát. Ezt be lehet látni.
Ha nem látjuk be, akkor meg lehet pl. hiteltelenséget kiáltani rá, így a személyét tulajdon erkölcsi nagyságunk kifejezésére használni.
Ha tudsz olyan - elfogadhatóan fizető - állást Magyarországon, ahol nem kell nap mint nap megalkudni az aktuális politikai hatalommal (önkormányzat, minisztérium, kormányhivatal, stb.) és/vagy pénzügyi érdekekkel (piaci viszonyok, versenytársak, bank, kliensek, stb.) és/vagy a hierarchiában fölötted álló személyekkel, akkor dobjál nekem egy mélt.
Ha tudsz olyat, ami a fenti feltételek mellett, Robinak megfelelő lenne, akkor dobjál neki egy mélt.

Gé a könyvtáros 2012.04.17. 22:31:07

@lobster thermidor: bocs, a fent választ neked akartam címezni :)

lobster thermidor 2012.04.22. 08:41:11

@Gé a könyvtáros:

Hát kérlek ezzel az a legnagyobb baj, hogy aki a kuplerájban dolgozik, az ne lepődjön meg azon, ha kurvának nézik!

Viszont az első élő adásban teljesen egyetértettem a zsüror úr szinte minden meglátásával. Bár az megint egy másik kérdés, hogy Róbertünk teljes ellentmondásban volt a testes tenort, Mészáros János Eleket illető korábbi éles kritikájával, melyet ezen a helyen egy tőle megszokott kirohanásszerű posztban is megfogalmazott. Ettől függetlenül azért nem tagadhatom le, hogy szimpatikus fejlődőképességről tett bizonyságot, mert a belinkelt poszt hozzászólásaiban az általam klasszikusként említett Simándy Józsefet hozta összehasonlító példának, mintegy megkövetve az énekest a korábbi elmarasztalásért.

zsuritag.blog.hu/2012/03/22/miert_mondtam_nemet_kukorica_janosra_1

plüss arctámadó 2012.04.22. 09:50:39

@musicus: ez a csinalj jobbat a legirritalobb legostobabb legkozhelyesebb marhasag amivel a kritikai ertekeleseket szoktak illetni. az meg hogy a mufajnak tortenete, multja stb van, nem valtoztat semmin. Minden izlestelensegnek megvan a maga kultur-es muveszettortenete. na es

pusztai_zseni 2012.04.22. 19:49:20

Idetévedtem, és egész sokáig tartottam magam. Pontosan tudom, hogy a nagyszájú hőbörgés, a csillagszületikes agymenés pontosan ugyanazt a célt szolgálja, mint ami ellen kikel a "kritikus" (mondjuk erről is vitatkozhatnánk, hogy lett valakiből úgy kritikus, hogy a szófosáson kívül nem ért máshoz). Szóval minden arra megy ki, hogy nézzük, olvassuk, kommenteljük. Tényleg egész jól bírtam. Egy bejegyzés, két bejegyzés, három; még a transzvesztita férfi(nő?) alapgondolataival egyet is értettem - persze nem feledve azt, hogy ez az egész csak műbalhé, és mindenki a puzzle egy darabkája Puzsérral az élen, főleg hogy még bejegyzéseket írogat arról, akit az ember legszívesebben elfelejtene.

Szóval egész jól megy a porhintés, és még benne is voltam a buliban, egész jól elszórakoztam. Nah de amikor azt kell olvasnom, hogy az operett reklámot csinál a kurvázásnak, és az alkoholizmus melegágya egy személyben? Hogy miiii? Erről a híres jelenet jut eszembe:

- De mit tettek értünk a rómaiak?
- Elhozták a békét.
- Békééét? DEMAGÓG!

Vagy csak ilyen sajátos a humora a "kritikusnak"?

musicus 2012.04.22. 20:58:19

Kedves Arctámadó!
Azt hiszem, nem értjük egymást. Te támadsz, én igyekszem megvilágítani a dolgokat. Tekintve, hogy a világ nem fekete és fehér. hála Istennek.
Ha a magyar nótát ízléstelenségnek tartod, lelked rajta. Mindenesetre a magyarság ebben a zenében, mint zenei köznyelvben élt, több, mint 100 évig (1820-1950). A stílus legjelesebb darabja a Szózat.
Támadhatsz nyugodtan arcot, ha van a támadásnak tartalma, értelme.

kiskakas 2012.04.26. 10:09:54

Szegény,szegény Puzsér úr.
Neve ismert egy híres vígjátékból- nomen est omen4
Az egész pacák, olyan puzsér! :-)

Tudatlan és műveletlen ember, aki az operettet és a magyar nótát megbélyegzi.

Én az angolul üvöltöző, ordítozó, sipítozó könnyűzenei vetélkedőkön résztvevőket ítélem el, de ők csak a hivatalos műsorszerkesztők feltételeit teljesítik. Kivágnám a összes szerkesztőt ízlésrombolás miatt!!!

kiskakas 2012.04.26. 10:10:31

puzsér így akar feltünni! Niemand.

kiskakas 2012.04.26. 10:11:47

@musicus:
Tökéletesen igazad van!!!

kiskakas 2012.04.26. 10:14:36

@musicus:
Tökéletesen igazad van!!!

kiskakas 2012.04.26. 10:17:21

@Ica a fekete cica:

Mily találó az utolsó meghatározás! Egyetértek, bár én finomitanék, ez túl irodalmi (orvosi+latin), nem pénisz -bal..sz!

stv 2012.05.10. 11:12:22

Ezt a mocskolódó szemetet te kritikának mered nevezni? Utolsó senkiházi vagy, és csak a botrányos "kritikáiddal" tudod magadra felhívni a figyelmet!
Ennek köszönhetően lettél te is celeb és nem is érsz többet, mint a pákó vagy a kiszel tünde! Merthogy az vagy és nem kritikus! Az azért mindenképpen vigasztal, hogy pár év múlva már senki nem fog emlékezni a nevedre. Míg Mi még mindig énekelni fogjuk -nem csak részegen- a Huszka Jenő, Kálmán Imre, Buday Dénes, Lehár Ferenc, Kacsóh Pongrác, Jacobi Viktor, Brodszky Miklós, De Fries Károly, Szirmai Albert, Ábrahám Pál, Gyöngy Pál, Eisemann Mihály, Lajtai Lajos, Farkas Ferenc, Fényes Szabolcs slágereket! S rájuk még akkor is szívesen emlékszünk majd.

Mr. Alkohol 2012.05.12. 22:33:36

Anyukádnak biztosan "irreálisan magas" a nyugdíja és telik neki operett-bérletre is... De nem ez az általános, azt azért nem árt tudnod.

Mr. Alkohol 2012.05.12. 22:53:08

"Az operett azért vethette meg tartósan a lábát Magyarországon és Ausztriában, mert egy olyan mélyen és tipikusan közép-európai igénytelenséget testesít meg, amit más, életképesebb kultúrák szükségszerűen leráznak magukról, mint kutya a vizet."

Az "operett" szó helyébe 2012-ben be lehet helyettesíteni a magyar nyelven előadott R&B-t (egyébként angolul is utálom!), a hip-hopot/rapet, a népzenei elemekkel kevert "alternatív" zenét, a Hooligans-féle "rockzenét" és a Bon-Bon, Magna Cum Laude-féle "popzenét".

lobster thermidor 2012.05.13. 07:55:10

@Mr. Alkohol:

"Az operett azért vethette meg tartósan a lábát Magyarországon és Ausztriában, mert egy olyan mélyen és tipikusan közép-európai igénytelenséget testesít meg, amit más, életképesebb kultúrák szükségszerűen leráznak magukról, mint kutya a vizet."

Ebben a mondatban is jól tetten érhető Puzsér folytatólagosan elkövetett félrevezető hazugságainak egyike! Kijelent olyan dolgokat, amik egyáltalán nem igazak. Elfeledkezik az "életképesebb kultúrák" olyan vadhajtásairól, mint a német farsangi dalok, vagy az osztrák-bajor emlőkön nevelkedett sramli zene. De a franciáknak, és az angoloknak ugyancsak megvannak a nép egyszerű gyermekének lelkéig hatoló giccsszámba menő népi dalművei, s persze az olaszok színpadra írott zenés, olykor meglehetősen bumfordi csacskaságairól se feledkezzünk meg.
Puzsér érvelése minden szempontból gyenge lábakon áll! Ha ismeri ezeket, de egy rossz poén kedvéért nem vesz tudomást létezésükről akkor azért, ha nem ismeri, akkor viszont ne beszéljen olyan dolgokról, amihez lövése sincs!

Mr. Alkohol 2012.05.13. 17:33:10

@lobster thermidor: Szerintem az operett, mint műfaj/stílus nem annyira gáz. Tény, hogy idejétmúlt és giccses, de napjainkban alig látni/hallani ilyet. Mondhatjuk azt is, hogy csak az hall operettet, aki befizet egy operett-előadásra. A rádiókban, tévékben ritkán játszanak le operettet. Ezért nem is értem, hogy miért zavarja ez annyira Puzsér Róbertet?

Ami gyakran szerepel a médiában és szar, azt kellene fikázni - inkább!

Abban is egyetértünk, hogy minden népnek megvan a maga népies jellegű, de giccses zenei/színházi műfaja. (Az más lapra tartozik, hogy azok esztétikailag akkor is kellemesebb hangzásúak, mint pl. a "magyar nóta" vagy az operett.)

Szederág 2012.08.18. 07:56:06

@fzr: Szívemből szóltál :) ez a cikk erőltetett, szakmaiatlan. Tulajdonképpen öncélú fikázás.

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2012.12.01. 03:28:41

Az a félelmetes, hogy több kísérletet is láttam már vásári környezetben felcsendülő operettelőadásra. Nem mondom, hogy nem volt rendkívül gusztustalan, de hát sajnos tagadhatatlanul létrehozták.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu